@misc{Boksa_Ewa_Mechanizm_2023, author={Boksa, Ewa}, journal={Logopedia jako nauka Tom I - Przedmiot i metodologia badań}, pages={187-199}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Warszawa: Polska Akademia Nauk}, abstract={Mechanizm interakcji zaproponowany w badaniach Levinsona i Holler (2014) w płasz-czyźnie kulturowej stanowi bazę intencjonalnych zachowań człowieka wpisanych w teorię umysłu. Jest podstawą rozwoju kompetencji komunikacyjnej. Aby zrozumieć znaczenie poszczególnych słów, np. zaimków osobowych, mówca, ale i odbiorca musi je usadowić w kontekście społecznym, pojęciowym, ale też pozajęzykowym, który znany jest zarówno nadawcy komunikatu, jak i odbiorcy. Dopiero opanowanie takich czynników w komunikacji, jak: wymiana spojrzeń, gest wskazywania palcem, naśladownictwo i współpraca pozwoli osobie ze spektrum autyzmu dokonać progresu w na-bywaniu języka oraz społecznej komunikacji. W związku z powyższym przeprowadziłam badanie, którego cel stanowiło ustalenie, czy w komunikacji osób ze spektrum autyzmu występują czynniki budujące „mechanizm interakcji”? Grupa badawcza liczyła 78 osób (w tym 64 chłopców, 14 dziew-cząt) ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu w wieku 5–10 lat. Metoda: obserwacja, eksperyment oraz opis statystyczny. Wnioski: Zespół czynników stanowiący podwaliny komunikacji społecznej (zwany mechanizmem interakcji) ulega zaburzeniu w spektrum autyzmu. Odnotowano jednak róż-nice w ich stosowaniu w autyzmie wczesnodziecięcym oraz zespole Aspergera.}, type={Rozdział / Chapter}, title={Mechanizm interakcji w procesie diagnozowania osób ze spektrum autyzmu}, URL={http://publikacje.pan.pl/Content/129272/PDF-MASTER/2022-LGPD-10.pdf}, keywords={autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera, mechanizm interakcji, kompetencja komunikacyjna}, }