@misc{Panasiuk_Jolanta_Modele_2023, author={Panasiuk, Jolanta}, journal={Logopedia jako nauka Tom I - Przedmiot i metodologia badań}, pages={97-120}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Warszawa: Polska Akademia Nauk}, abstract={W historii gatunku ludzkiego ewolucja możliwości językowych następowała wraz z rozwojem struktur mózgowych o coraz większej złożoności na wielu poziomach ich wewnętrznej organizacji. Porządek następowania kolejnych faz w procesie kształtowania się zdolności języko-wych w filo- i ontogenezie człowieka określony jest zasadą: od najbardziej pierwotnych do coraz bardziej złożonych. Ta hierarchia opiera się na uwarunkowaniach neurobiologicznych – w procesach formowania i odbioru wypowiedzi uczestniczą wszystkie piętra organizacji mózgu. Uniwersalny i kompletny model rozwoju człowieka jako gatunku i jednostki buduje perspektywę porządkującą wiedzę o neurobiologicznych uwarunkowaniach ludzkich zdolności językowych. W artykule omó-wione zostaną koncepcje ewolucyjne i inwolucyjne oraz strategie, jakie należy przyjąć w stymulo-waniu, kształtowaniu i odbudowie zachowań językowych u dzieci z zaburzeniami mowy i u dorosłych, u których wystąpiły zmiany inwolucyjne i neurodegeneracyjne. Strategie te wynikają z praw rozwoju i działania układu nerwowego człowieka.}, type={Rozdział / Chapter}, title={Modele rozwoju i inwolucji człowieka a teoria i praktyka logopedyczna}, URL={http://publikacje.pan.pl/Content/129269/PDF-MASTER/2022-LGPD-07.pdf}, keywords={ewolucja, inwolucja, mózg, zaburzenia mowy, diagoza logopedyczna, terapia logopedyczna}, }